tisdag 14 april 2015

En ny start

Hej, det var så längesedan jag skrev här i bloggen. Det är så mycket som hänt. Som ni läst i tidigare inlägg så har FitLine verkligen förändrat mitt liv på alla sätt. Men ändå har jag inte mått riktigt bra. Jag har känt länge att ngt är på tok i kroppen, och även om min förre läkare skyller allt på EDS så har jag känt att det inte kunde vara så. Och är det något jag har lärt mig de senaste åren så är det att lita på sin egen intuition. 

Problemet har varit min vikt. Som bara ökar trots att jag tränar 5-6 dagar i veckan. Och min enorma trötthet. Det är inte normalt att somna med telefonen i handen när man är mitt uppe i att skriva ett sms. Ja, jag har tillochmed somnat mitt i ett telefonsamtal. Något som mina barn tycker är väldigt lustigt. 

Min kroppstemperatur är onaturligt låg. Före Fitline låg den ofta under 36. Den kunde vara 35,5. Och jag fryser så att det gör ont ända in i märgen. 

Till detta oxå en mängd med andra symtom. Som vanligt får man vara sin egen lyckas smed, i detta fallet min egen doktor. Lyckades tillslut övertala min fd doktor att få lämna prover på sköldkörtelvärden. Svaret blev att T4 låg i underkant medan TSH ligger normalt. Jag skulle få en kallelse på nya prover inom 5 veckor. Det var ett halvår sedan. Ff inte ett ljud från vårdcentralen. Så nu har jag bytt hälsocentral och läkare. 

Jag har väl i princip alla symtom som finns på Hypotyreos. Alltså när ämnesomsättningen är för låg pga att sköldkörteln är underaktiv. 

Jag väger 30kg mer än min normalvikt. Trots att jag promenerar i rask takt 1,5-2 timmar varje dag. Styrketränar, yogan och mediterar. Resten av tiden sover jag och den tid jag är vaken spenderas antingen i stallet på ridskolan eller med familjen och våra närmaste vänner. Hur jag än kämpar för att träna bort övervikten så fortsätter jag att gå upp. 

Så nu har jag fått kontakt med en kvinna som utvecklat en speciell kost som gjorde henne frisk från hypotyreos. Något som enligt läkare är omöjligt. Men jag vet att kroppen har en otrolig potential att läka så jag har nu idag börjat en ny era i mitt liv. Med en total kostomläggning.  Ex bort med precis allt socker. Äter inte frukt tillsammans med nötter eller yoghurt  pga matsmältningen / spjälkningen i tarmen. Blandar man frukt med viss mat så använder kroppen den bland annat till fettdepåerna och balansen i kroppen blir påverkad på ett sätt som inte alls är bra. 

Kosten är utvecklad av Eva Renner och hon har flera sidor här på nätet. Länk kommer. Så från och med nu ska jag försöka läka mig med en kost inriktad på sköldkörteln. 

Jag ser denna vecka som en inkörsvecka och idag har jag precis ätit en fruktbrunch. 

Avokado mosad med banan. Blandad med lite vaniljpulver. Detta blir en raw yoghurt och på den 1 dl hallon och 1 dl blåbär. 

Vill ni fortsätta följa min resa mot total läkning?  Välkommen!!! 😍

1 kommentar:

  1. Men jisses, är det något du INTE drabbas av Pia.
    Tur att du är stark som en oxe och tjurigare än få.
    Du om någon kommer att fixa det här.
    Kram

    SvaraRadera