onsdag 23 september 2015

Att göra AKTIVA val i Livet

Hej kära Du,

Vad glad jag blir att du kikar in här!

Jag har tänkt lite på det här med att göra Aktiva val i livet. Att ta ansvar över sin egen hälsa, att inte vara ett offer osv..

Det är jätteviktigt men pratas dessvärre inte så mkt om det.

Jag brukar tänka tillbaka ibland på allt det som jag faktiskt åstadkommit på 4 år, bara genom att göra några aktiva val.

Jag var som många vet, sjuk, och faktiskt väldigt sjuk, under många år. Mellan 2010 och 2013 var det som allra sämst. En bindvävsjukdom som verkligen hade "blommat" ut och tagit varenda cell i min kropp i besittning. En genetisk defekt som krampaktigt och målmedvetet kvävde mig och tog min självkänsla, mitt hopp, mina drömmar och mina mål ifrån mig. Bit för bit.
Jag blev mer och mer genomskinlig för var dag som gick.

Tills en dag, så jag kände att

- Nej, det här går inte längre.
- Det ÄR inte jag!!!
- Det här tänker jag INTE acceptera.

Jag insåg att det fanns två sätt att se på ordet Acceptans. Ett ord som jag verkligt hört mig less på. Hur många gånger hade inte min doktor, min sjukgymnast, min kurator och faktiskt en del vänner, sagt till mig:

- Pia, du måste hitta en acceptans i det här, först då kan du börja leva igen, med ditt funktionshinder, du måste lära dig leva MED ditt handikapp, inte EMOT det. Först då kan du bli vän med sorgen över vad du "drabbats" av. (Märk att det är väldigt många ord med negativ energi)

Jag kunde inte acceptera att mitt liv helt plötsligt vänts upp och ner, in och ut och huller om buller, jag kunde inte acceptera att min kropp helt plötsligt bestämt sig för att stöta bort mig, bli något som jag inte kände mig delaktig i. Det blev liksom jag som kände mig fången i ett kroppsligt fängelse. Där jag satt på obestämd tid. Och det var väl det så många försökte få mig att inse, att det var något jag skulle lära mig leva med... livet ut.

Jag är så innerligt glad och tacksam över att det nånstans hölls en liten liten låga av ljus tänt inuti mig. En låga som faktiskt aldrig lät sig släckas. För helt plötsligt en dag så kände jag att jag var tvungen att ta ett beslut. Att fortsätta leva, eller tyna bort. Min fysiska kropp hade nog inte tynat bort men mitt sinne hade garanterat blivit en genomskinligt sorgset nystan av oupplevda drömmar, och oanvänd fantasi. Utan mål eller riktning i livet. Jag hade gått på repeat ungefär som en gammal LP-skiva som hakat upp sig...

Jag minns exakt när det hände. Den var i November 2011, då jag faktiskt gjorde mitt livs viktigaste beslut någonsin. Jag bestämde mig för att sluta leva som ett offer. Jag bestämde mig för att det fanns bara en enda person som kunde förändra mitt liv, - och det var jag.

Där och då tog jag ett AKTIVT beslut, jag valde att gå en helt annan väg för att nå läkning i min kropp. Jag tog ett stort kliv in i den alternativa världen. Från att jag knappt visste vad yoga var, så tog jag kontakt med en person som kom att betyda väldigt mkt för mig och idag står vi varandra väldigt nära.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Jag började med Kundaliniyoga. Det var första steget till att ta eget ansvar för min hälsa. Det var 2011.

2013 i november tog jag ytterligare ett steg och det som kom att förändra hela mitt liv totalt. Jag började dricka Fitlines näringstillskott. Med detta kom en massa nya vänner som jag lärde känna, ett helt nytt sätt att se på hälsa. Inte hade jag väl haft en tanke på näringsbrister innan?   Vitaminer var ngt jag iofs hade tagit en längre period. Inte fått nån direkt kännbar effekt, men jag litade på att dom gjorde gott i kroppen.

Så att få börja med Fitline och faktiskt få känna att, det är ju "så här" det ska kännas!!!!  Att dricka en näringsdrink och känna effekt i kroppen efter bara några minuter var en sån häftig känsla.

Slutklämmen med hela det här inlägget är att det är otroligt viktigt att se sitt eget ansvar i sin hälsa. Många har totalt släppt det egna ansvaret och lägger allt på sin läkare. "hjälp mig" säger man, medan man tittar på sin doktor med desperation i blicken.

Jag skulle vilja att alla började tänka "okej, nu mår jag så här, vad kan jag göra själv"?  Bara en sån sak som att ändra sina tankar, kan förlytta berg. Ja, man kan tänka sig frisk. Det är kanske inget man gör på en kafferast men det är ju med våra tankar vi skapar våra liv.

Ta ansvar över din kost, är det du äter ngt som gör nytta i kroppen? eller äter du det bara för att du alltid gjort så, eller för att det helt enkelt är gott?
Mår din kropp verkligen bra av mejeriprodukter? gluten? socker?  Ja, det är stora tuffa frågor, men ack så viktiga och hela tiden aktuella.
Motion, hur mkt rör du dig aktivt per dag. Inte hushållsmotion utan tid du tar för dig själv, för att få röra din kropp. Dans, löpning, promenader, simning, ridning etc... finns så många sätt att röra sin kropp på.

Det finns inga genvägar till god hälsa. Den enda genvägen skulle jag säga är FitLine, för du får så snabba resultat och det är enkelt.

Så ägna några minuter och dig själv idag och fundera på vad DU gör för att ha en god hälsa?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar